Promosi Shaklee Julai 2015

Promosi Shaklee Kembali Lagi..

Jangan tak tau ya, setiap bulan Shaklee pasti ada buat Promosi . Dan, untuk bulan Julai ni Shaklee bagi lagi promosi yang semestinya ditunggu-tunggu oleh pengguna tegar Shaklee. Jeng-jeng.. hehe

Baik, PROMOSI bulan Julai adalah :

promosi julai 1

  • Vivix = Buy 6 Free 1 = Free Delivery + Free Membership + Cash Back
  • 6 botol = RM 3021.00 . Free 1 botol. (Anda jimat : RM 503.50 )
  • Free Membership bernilai : RM 69.00
  • Dapat cash back

Atau :

Vivix = Buy 2 = dapat Diskaun 5%. = Free Delivery + Free Membership + Cash Back

  • 2 botol = RM 1007. Tapi kan dapat diskaun 5%. Jadi, anda hanya perlu membayar RM 956.65. ( anda jimat : RM 50.35 )
  • Free Membership : RM 69.00
  • Cash back

promosi julai 2

  • B- Complex Shaklee = Buy 3 Free 1 . Anda hanya perlu membayar =RM 170.98. anda jimat RM 56.98 sen tau !
  • Vita- Lea For Children = Buy 3 Free 1. Anda hanya perlu membayar = RM 352.98. anda jimat RM 117.66

Jadi, jangan lepaskan peluang ni tau. Valid sampai 31 Julai ni je. Lepas ni kenalah tunggu Shaklee buat promosi lagi. Ok. Jika anda berminat, boleh terus hubungi saya Noreha ditalian: 011-32476100

 Lagi satu saya ingatkan, Yes Program Shaklee masih berjalan tau. 5 Insentif yang sangat hebat menanti anda, sekiranya anda mendaftar ahli sebelum akhir Oktober 2015. Dapat Free Vitalea lagi. Ok.♥♥

Kami adalah pengedar sah Shaklee Malaysia . Sekiranya anda berminat dengan produk-produk Shaklee, boleh hubungi saya ditalian : 011-32476100 . COD sekitar kawasan : SEGAMAT ( id : 1073023 )

Bagi anda yang nak jadi sebahagian dari kami juga , boleh terus whatsapp 011-32476100. Pastikan anda mendaftar dengan kumpulan SID yang terbaik di Malaysia.

Whatsapp : NOREHA : 011-32476100.

Email : nur_imtinan09@yahoo.com/norehamahat@gmail.com

DAFTR SHAKLEE

Atasi Masalah Keguguran Rambut

gmbo rmbutAnda bermasalah dengan keguguran rambut? Runsing bukan, kalau tiap hari lepas sikat rambut je mesti ada helaian helaian rambut kat sikat. Lagi parah kalau rambut banyak betul jatuh kat lantai. Time mandi pulak, lagilah tension kan, bila diusap berhelai-helai rambut tercabut.

Ada orang bermasalah rambut gugur sejak dari kecil. Ada setengah orang pulak berhadapan dengan masalah keguguran rambut selepas bersalin. Dan ada juga, atas sebab faktor umur.

Masalah keguguran rambut ni pernah terjadi pada saya sebelum ini . Rasa jugaklah ketensionanya. Apa taknya, sekali lepas sikat, sangat banyak yang gugur. Sampai saya rasa mungkin saya boleh jadi botak kalau masalah keguguran rambut berterusan.

Nak tahu, saya bemasalah dengan keguguran rambut bukan sebab bersalin tapi sejak dari kecil. Tapi satu hari saya tersedar yang masalah kegugran rambut dah lama tak de. Wah, setahu saya, saya belum cuba apa-apa produk pun untuk masalah rambut ni. Cuma, pada saat tersedar  tu. (ceh, hehe ), saya sebenarnya sedang mengamalkan vitamin B-Complek,  Vitamin C Shaklee dan Ostematrix. Saya ambil untuk masalah stress dan tulang. Tak sangka pulak, masalah keguguran rambut saya turut hilang ( sangat teruja ).

Dek kerana keterujaan itulah saya mula mengkaji ,apa kandungan vitamin-vitamin tersebut sehingga masalah keguguran rambut dah takde dah. Dan, dari situlah, saya jatuh cinta terus dengan pengambilan vitamin (bukan ambil sembarangan ya, ambil dengan pengetahuan).

Baik, Apa Sebab/ Punca Masalah Rambut ni ya?

Banyak jugak faktor-faktornya , antaranya seperti :

  • Keturunan ( mungkin pemakanan )
  • Mengandung
  • Bersalin
  • Kekurangan nutrisi
  • Gangguan hormon
  • Pengambilan ubat-ubatan dan lain-lain

Jadi, Macamana Nak Rawat ya?

Atas pengalaman sendiri, bagi anda yang mempunyai masalah keguguran rambut ini, saya syorkan, bermulalah dengan pengambilan makanan berkhasiat dan jangan takut untuk mencuba vitamin . Seperti entry yang pernah saya tulis sebelum ini , vitamin tidak sama dengan ubat (KLIK SINI ). Vitamin InsyAllah tidak akan memudharatkan pengambilnya tetapi dengan syarat, mengambil vitamin dengan pengetahuan bukan sembrono je tau. Hehe.

Sebelum tu, cuba anda tonton video perkongsian wanita ini, tatkala bermasalah dengan keguguran rambut.

Anda boleh cuba :

SET LENGKP RMBUT SHAKLEE

ZINK COMPLEX : Membantu kesihatan rambut rapuh, rosak

VITA-LEA : Membantu masalah kekurangan zat besi

B-KOMPLEX : membantu peredaran darah dengan baik terutama di kepala

ESP : Atasi masalah rambut bercabang

VITAMIN C : Menyihatkan tulang, gusi dan seluruh tubuh amnya. ( Rambut turut sihat bila tubuh sihat )

Kalau rasa banyak je nak kena beli, nak kena telan vitamin.. ha, boleh try set budget ni. Sangat membantu jugakla.SET BUDGET RMBUT

Dan, ada lagi..tunggu jap..hehe. Shaklee pun ada shampoo untuk digunakan sewaktu mandi tau. Anda boleh cuba kalau nak tahu keberkesanannya.

shmpoo

Kalau nak lebih baik lagi, boleh cuba amalkan makanan yang berkhasiat, bernutrien untuk kesihatan rambut seperti tiram, telur, dan keledek. insyAllah lebih membantu. Selamat mencuba ya !

Kami adalah pengedar sah Shaklee Malaysia . Sekiranya anda berminat dengan produk-produk Shaklee, boleh hubungi saya ditalian : 011-32476100 . COD sekitar kawasan : SEGAMAT ( id : 1073023 )

Jadi bagi anda yang nak jadi sebahagian dari kami juga , boleh terus whatsapp 011-32476100. Pastikan anda mendaftar dengan kumpulan SID yang terbaik di Malaysia.

Whatsapp : NOREHA : 011-32476100.

Email : nur_imtinan09@yahoo.com/norehamahat@gmail.com

Juga penghantaran seluruh Malaysia melalui perkhidmatan kurier

TERIMA KASIH

DAFTR SHAKLEE

 

Set Hamil Trimester 1 : Shaklee

Waktu kehamilan adalah saat yang paling manis. Lebih-lebih lagi kepada pasangan yang baru pertama kali bakal menerima kehadiran orang baru. Wah, tahniah diucapkan.. yang buat kali kedua, ketiga dan seterusnya pon indah jugak. Dapatla kakak atau abang kawan baru!

Baik, bagi anda yang sedang hamil, tahniah sekali lagi diucapkan. Dan, inilah masanya anda perlu tahu penjagaan yang betul bagi diri anda juga baby anda.

Setiap orang berbeza semasa kehamilan. Ada yang mudah iaitu tidak merasa pening ataupun loya dari awal kehamilan sampailah nak bersalin. Ada orang pulak, merasa pening dan loya semacam je sampailah nak tiba hari bersalin. Tiada masalah, semua dah tersurat dan tersirat. Yang penting, kita tahu dan amalkan cara penjagaan kesihatan diri supaya anak yang bakal dilahirkan sihat tanpa masalah.

5 Tips penjagaan diawal kehamilan

1)Segera ke klinik untuk mengetahui tahap kesihatan anda pada awal kehamilan. Ini bagi memudahkan anda supaya dapat merancang dah berhati-hati terhadap pekerjaan yang anda sedang hadapi. Juga dapat membuat ujian saringan penyakit yang boleh menjejaskan pertumbuhan bayi.

2)Pilih makanan yang bersesuaian. Sewaktu hamil, berkemungkinan anda akan membenci beberapa jenis makanan. Itu normal. Cuma, anda perlulah memberi penekanan terhadap pemakanan altelnatif lain supaya pola pemakanan anda waktu hamil adalah berkhasiat.

3)Ubat-ubatan yang berbahaya kepada bayi dan anda perlu dielakkan. Sekarang anda telah berbadan dua. Maka, jika anda mengalami kesakitan dan memerlukan mengambil ubat-ubatan, perlulah merujuk kepada yang pakar. Ada ubat-ubatan yang tidak sesuai diambil oleh ibu hamil, maka dari itu bertanya dengan yang pakar adalah yang terbaik.

4)Menjaga emosi. Emosi sewaktu hamil mungkin tidak sama sewaktu sebelum hamil. Kadang-kadang tidak semena-mena datang rasa sedih, nak marah dan sebagainya. Jadi, elakkan diri dari ketidakselesaan. Ambil masa tenangkan diri sekiranya  perasaan kurang enak melanda,

5)Banyakkan berehat. Diawal kehamilan, kita tidak pasti kekuatan rahim kita. Maka dari itu, bagi mengelakkan masalah kesihatan, keguguran dan sebagainya berehat dengan mencukupi itu amatlah perlu.

Mengapa nutrisi perlu mencukupi sepanjang kehamilan?

Seperti yang anda tahu, makanan yang anda makan sekarang bukanlah hanya untuk anda sahaja, tetapi juga kepada bayi anda. Ia penting bagi perkembangan dan pertumbuhan bayi. Mengekalkan kesihatan ibu, juga mengurangkan komplikasi semasa mengandung.

Berapakah pertambahan berat yang sepatutnya semasa mengandung ?

Purata pertambahan berat semasa mengandung adalah sekitar 12.5 kg, 20% daripada berat badan.

  • Trimester pertama :1-2 kg
  • Trimester kedua : 3-4 kg
  • Trimester ketiga : 6-7 kg

Vitamin apa yang sesuai untuk ibu hamil trimester pertama?

Sekarang tentu anda mahu vitamin yang boleh membantu mengekalkan kesihatan anda dan bayi anda bukan? Baik..

Saya cadangkan, ambil vitamin mengikut keperluan anda dan bayi anda. Antara vitamin yang terbaik diambil adalah :

  • B-komplek ( Asid Folik )

Asid folik adalah salah satu vitamin dalam kumpulan B. B kompleks juga adalah vitamin jenis larut air dan mudah musnah akibat stress, pencemaran dan sebagainya. Mengapa kita perlukan b kompleks dalam menu harian? B kompleks terdiri daripada kumpulan lapan (8) vitamin B iaitu thiamin (B-1), riboflavin (B-2),niacin (B-3), pantothenic acid (B-5), pyridoxine (B-6), folic acid (B-9) and cobalamin (B-12) dan Biotin. Secara umumnya, B kompleks meningkatkan metabolisme badan, menukarkan gula kepada tenaga, menstabilkan hormon dan penting untuk kesihatan saraf. Dengan kata lain, B kompleks dapat mengurangkan stress, meningkatkan daya fikiran,  membuat wajah berseri-seri. Kalau nak tau, riboflavin dalam B kompleks lah yang memberikan warna kuning fluorescent pada urin dan susu ibu.

  • Vitalea

Vitalea membekalkan multivitamin yang dirumus khas dengan 28 jenis vitamin dan mineral penting termasuk zat besi dan juga asid folik (dalam bentuk folate) yang perlu untuk kesihatan optimum ibu serta memastikan ibu sentiasa bertenaga. Ibu sangat digalakkan mengambil vitalea untuk menampung keperluan nutrisi sepanjang kehamilan lebih-lebih lagi jika ibu mempunyai hemoglobin (hb) yang rendah atau anemia.

  • Vitamin c

Vitamin C tidak boleh dihasilkan oleh tubuh kita. Jadi, kita perlu dapatkan dari sumber luar. Vitamin C dapat mempertingkatkan sistem imun badan. Sistem imun yang kuat dapat menjadi benteng supaya kita tidak mudah dijangkiti penyakit. Sebiji vitamin C shaklee 500g adalah bersamaan dengan 6 1/2 biji buah oren. Sanggup ke nak makan sampai sebanyak tu sehari? sebiji buah oren navel (yg jenis manis tu..) RM1 jugak saya tengok kat pasaraya. Uniknya vitamin C Shaklee pula ia berteknologi pelepasan bermasa. Maksudnya 100mg vitamin c dilepaskan ke dalam tubuh setiap jam. Ini kerana, vitamin C adalah sejenis vitamin larut air dan mudah musnah. Kalau semua vitamin C tu terus dilepaskan waktu kita makan vitamin tu, badan kita tak dapat khasiat vitamin C tu sepenuhnya sepanjang hari.

  • Ostematrix ( kalsium )

Ostematrix mengandungi kalsium, magnesium dan vitamin D. Kalsium semata-mata tidak mampu dimanfaatkan oleh tubuh tanpa magnesium dan vitamin D yang mencukupi. Ostematrix dapat membantu masalah mengatasi keletihan, cramp, kebas-kebas, sembelit dan banyak lagi. Bagi ibu yang menyusu, pengambilan Ostematrix terbukti dapat membantu penghasilan susu ibu, provided konsep asas penyusuan (supply vs demand) dipatuhi.

Walau bagaimanapun, pengambilan vitamin haruslah kena pada caranya. Tidak boleh mengambil suplimen/vitamin tanpa mendapat konsultasi sewajarnya. Ini kerana, ada vitamin yang kurang penyerapan sekiranya diambil bersama-sama.

trimester    qq

Baik, harga bagi set Hamil Trimester pertama hanyalah RM 296.00 .

Nantikan artikel set Hamil Trimester 2 dan 3 ya.. J

Sekiranya anda berminat untuk mendapatkan vitamin semulajadi Shaklee yang bermutu tinggi, SAYA ADALAH WAKIL PENGEDAR SAH ANDA. Sebarang pertanyaan, boleh dibuat dengan menghubungi saya di talian berikut :

Klik Sini Untuk Senarai Penuh Pakej Shaklee

Nama : Noreha Mahat

ID : 1073023 

Email : nur_imtinan09@yahoo.com/ norehamahat@gmail.com

Fb: Cari Vitamin.com

Phone/ Message/ wassap : 017-7672250/ 011-32476100

“Ingin Mendapat 4-5-6 Angka Sebulan Dengan Mendaftar Ahli Shaklee?Hubungi Saya Juga! Hanya Online Sahaja, Anda Mampu Menjana Pendapatan Lumayan! Wakil Pengedar Seluruh Malaysia Masih Diperlukan! Dan Anda Akan Dijemput Ke Group Eklusif Di Facebook “

*Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat,menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit.

Set Bersalin Shaklee – Set Bersalin Terbaik

Kenapa saya katakan Set Bersalin Shaklee merupakan Set Bersalin Terbaik?

Bukan saya nak exxagerate sangat-sangat. Tapi sudah banyak dah tertimonial yang menyatakan kebaikan Set Bersalin Shaklee ni. Dan ternyata ramai yang berpuas hati. Maklumlah sekarang ni zaman moden. Generasi X kini lebih gemar mengambil sesuatu melalui pembacaan dan mula menitik beratkan tentang kesihatan. Saya juga tidak pernah mengkondem produk bersalin lain di pasaran. Apa pun, pilihan tetap di tangan pelanggan dan kami juga tidak memaksa sesiapa untuk beralih kepada pengambilan vitamin dan supplement.

Rata-rata ramai pun dah tau kebaikan vitamin ibu bersalin. Berikut saya ceritakan antara vitamin-vitamin yang perlu ibu bersalin titik beratkan:

Omega-3 Asid Lemak
Sebahagian wanita mempunyai masalah stress, kemurungan, atau kadangkala dipanggil sebagai meroyan selepas melahirkan anak. Terdapat kajian kekurangan dalam omega-3 asid lemak boleh meningkatkan risiko seorang ibu bersalin jadi meroyan. Asid docosahexaenoic atau DHA, adalah salah satu daripada asid omega-3 yang paling bermanfaat. DHA membantu dalam penghasilan susu ibu dan menyokong perkembangan otak, mata dan sistem saraf tunjag untuk bayi yang baru lahir. Sebab itulah DHA juga disarankan pengambilannya semasa trimester III kandungan. Selepas bersalin, DHA masih boleh disalurkan kepada bayi anda melalui susu ibu.

Vitamin B9
Vitamin B-9 adalah asid folik atau folate. Semasa mengandung, ibu hamil disarankan menambah kandungan asid folik untuk membantu dalam pembangunan sistem saraf bayi. Selepas ibu bersalin, ibu tetap disarankan untuk terus mengambil vitamin inikerana ia juga penting untuk bayi yang baru dilahirkan. Bukan itu sahaja, asid folik juga dibuktikan dapat mengurangkan gejala kemurungan dan meroyan selepas bersalin. Ibu bersalin disarankan untuk mengambil asid folik sekurang-kurangnya sebanyak 500 mcg setiap hari.

Zink Tambahan
Zink adalah salah satu mineral yang penting untuk menyokong sistem imunbadan dan membantu melindungi badan daripada kerosakan yang disebabkan oleh radikal bebas. Bila kita mengandung, kadar zinc yang diperlukan tubuh berubah, begitu juga bila ibu tu bersalin. Malah, ibu-ibu bersalin yang mengambil zink tambahan didapati lebih bertenaga berbanding ibu yang tidak mengambil zink. Manakala bayi yang baru dilahirkan pula kurang risiko untuk kolik. Zink yang diperlukan oleh ibu bersalin adalah lebih kurang 18 mg sehari. Sumber zink boleh didapati daripada telur, daging, tepung gandum penuh dan oat.

Kalsium
Yang ni memang tidak dinafikan lagi. Wanita memang cenderung untuk kehilangan ketumpatan tulang lebih-lebih lagi apabila sudah mengandung, bersalin, ditambah pula dengan menyusukan anak. Ibu menyusu perlukan 1,200 mg kalsium setiap hari untuk menyokong kesihatan tulang mereka serta pertumbuhan bayi yang sihat. Produk tenusu, sayur-sayuran mentah, badam dan hazelnuts mengandungi dos yang tinggi kalsium, tetapi sekiranya kita mampu mendapatkan keperluan harian tersebut melalui makanan, kita perlu untuk menambah dengan kalsium tambahan. Maklumlah, saya sendiri tidak tahan untuk telan sehingga 4 gelas susu setiap hari.

Vitamin A
Vitamin A membantu untuk mengekalkan kulit yang sihat, gigi, tisu tulang dan membran lembut dan menggalakkan penglihatan yang baik. Keperluan untuk vitamin A untuk ibu-ibu baru baersalin kira-kira sebanyak 1,300 mg sehari. Wanita yang menyusukan memerlukan vitamin A lebih banyak kerana ia juga disalurkan melalui susu ibu. Sumber Vitamin A adalah lobak merah, sayur-sayuran, ikan dan daging, tetapi jika tidak mampu mendapatkannya melalui pemakanan harian, maka pengambilan Vitamin A tambahan adalah lebih disarankan.

Di Shaklee, kami menitik beratkan kesihatan ibu kerana kami percaya ibu yang sihat akan menghasilkan susu ibu yang lebih berkualiti. Oleh sebab itulah, kami gabungkan Vitamin-vitamin sedia ada Shaklee sebagai Set Bersalin Terbaik yang merangkumi semua vitamin dan nutrisi yang diperlukan oleh ibu bersalin. Berikut adalah vitamin yang disarankan, dipandankan dengan Produk Shaklee kami.

  1. Sumber Omega-3 Asid Lemak – OmegaGuard Shaklee
  2. Vitamin B9 – Vitamin B-Complex Shaklee
  3. Zink tambahan – Zinc Complex Shaklee
  4. Kalsium – Ostematrix Shaklee
  5. Vitamin A – Vita-Lea Iron Formula Shaklee atau CarotoMax

Sekiranya anda berminat untuk mendapatkan Vitamin semulajadi Shaklee yang bermutu tinggi sebagai Set Bersalin Terbaik anda, saya adalah wakil pengedar sah anda. Sebarang pertanyaan boleh dibuat dengan menghubungi saya di talian berikut:

>

PAKEJ SET BERSALIN/ CONFINEMENT/ BERPANTANG SHAKLEE

 >

Nama: Noreha binti Mahat; ID Shaklee: 1073023; Emel: nur_imtinan09@yahoo.com; Phone:  017-7672250

 

 

 

 

 

B-Complex

B-Complex

National Pharmaceutical Control Bureau Ministry of Health Malaysia
Biro Pengawalan Farmaseutikal Kebangsaan Malaysia, Kementerian Kesihatan Malaysia
(MAL 07010988XC)

Vitamin B Penting untuk Kesihatan yang baik
Adakah anda mendapat vitamin B yang mencukupi? Tekanan harian, tabiat pemakanan yang tidak sihat dan sesetengah bahan ubatan boleh meningkatkan risiko kekurangan bekalan vitamin B anda. Justeru itu, vitamin B merupakan keperluan asas dalam diet sihat kita.


B yang Lengkap dan Seimbang

  • B Complex Shaklee menawarkan vitamin B yang lengkap, mengandungi 8 jenis vitamin B bagi membantu memelihara kesihatan yang baik.
  • B1, B2, B3, B6, biotin dan asid pantotenik membantu badan menukarkan protein, lemak dan karbohidrat kepada tenaga.*
  • Asid folik dan B12 membantu dalam pembentukan sel-sel darah merah di dalam tubuh.  Jumlah asid folik yang mencukupi dalam diet harian membantu mencegah kecacatan tiub neural bagi wanita yang merancang kehamilan sebelum konsepsi dan semasa 12 minggu tempoh kehamilan bagi dos harian sebanyak 400 mcg.*

Perbezaan B-Complex Shaklee
Sistem Penyerapan Bioactivated berpaten ™
Asid folik, vitamin B kritikal, tidak mudah diserap. Lapisan asid folik dipatenkan Shaklee menjadikan nutrien lebih mudah dan bioavailable.

A dan B yang lebih baik
• Sistem Penyerapan berpaten Bioactivated
• Kesemua lapan vitamin B yang penting, termasuk Biotin
• Peningkatan penghantaran nutrien

Kajian Saintifik

  1. JB Ubbink, Vermaak WJH, van der Merwe A, PJ Becker. Vitamin B12, vitamin B6 dan status folat nutrisi dalam lelaki dengan hyperhomocysteinemia. American Journal of Clinical Nutrition. 1993; 57:47-53.
  2. Riggs KM, Spiro A, K Ticker, Rush D. Perhubungan vitamin B12, vitamin B6, folat dan homosistein kepada prestasi kognitif dalam Kajian Normatif Penuaan. American Journal of Clinical Nutrition. 1996; 63:306-314.

Fakta Nutrisi Setiap Hidangan

 

Bilangan Saiz Setiap Botol
120 biji dalam 1 botol

Jadual Makan
Untuk kesihatan berpanjangan – 1 biji sehari selepas makan
Untuk rambut gugur, anemia dan kesakitan – 1 biji 2,3 kali sehari selepas makan

Tiada perasa tiruan, pemanis, pewarna atau bahan pengawet tambahan.

* Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuhkan atau mencegahsebarang penyakit.

Sekiranya anda berminat untuk mendapatkan Vitamin semulajadi Shaklee yang bermutu tinggi, saya adalah wakil pengedar sah anda. Sebarang pertanyaan boleh dibuat dengan menghubungi saya di talian berikut:

>

KLIK SINI UNTUK SENARAI PENUH PAKEJ SHAKLEE

DAN

SINI UNTUK SENARAI HARGA SHAKLEE

 >

Nama: Noreha binti Mahat; ID Shaklee: 1073023; Emel: nur_imtinan09@yahoo.com; Phone:  017-7672250

Kenali Vitamin B Complex

Kali ni kita bercerita pula mengenai Vitamin B Complex. Vitamin ni adalah jenis Vitamin yang larut dalam air. Ingat ya, hanya ada 2 jenis Vitamin larut dalam air, iaitu Vitamin C dan Vitamin B. Vitamin B pula ada banyak jenis, termasuklah;

  1. thiamine (Vitamin B1),
  2. riboflavin (Vitamin B2),
  3. niacin (Vitamin B3),
  4. pantothenic acid (Vitamin B5),
  5. pyridoxine (Vitamin B6),
  6. biotin,
  7. asid folik dan
  8. cobalamins (Vitamin B12).

8 jenis kesemuanya. Kumpulan Vitamin B inilah jenis Vitamin yang pertama kali dijumpai pada tahun 1905 oleh Dr William Flecther daripada ekstrak beras. Kemudian, penyelidik-penyelidik mendapati bahawa estrak-ekstrak beras ni mengandungi beberapa lagi jenis Vitamin B yang berbeza dan dikenali dengan nombor komponen yang berbeza.

Setiap komponen Vitamin B Complex mempunyai struktur yang unik juga berfungsi dengan unik dalam tubuh badan manusia. Unik di sini bermaksud mempunyai tugasan yang berbeza-beza, tiada yang sama. Kat bawah ni adalah jadual komponen Vitamin B Complex dan fungsinya.

 Komponen Vitamin B Complex dan Fungsinya

Vitamin B Complex Fungsinya
Vitamin B1 (thiamine), Vitamin B2 (riboflavin) Membantu badan menghasilkan tenaga dan mempengaruhi enzim badan yang bertindak untuk otot, saraf dan hati
Vitamin B3 (niacin) Memainkan peranan dalam penghasilan tenaga dalam sel badan. Membantu mengekalkan kulit, system saraf dan system penghadaman supaya dalam keadaan sihat.
Vitamin B5 (pantothenic) Membantu pertumbuhan dan perkembangan fungsi badan yang normal
Vitamin B6 (pyridoxine) Membantu badan menguraikan protein dan membantu mengekalkan kesihatan kulit, system saraf, dan system penghadaman.
Vitamin B7 (biotin) Membantu menguraikan protein dan karbohidrat dan membantu badan menghasilkan hormon.
Vitamin B9 (asid folik) Membantu pembentukan sel dalam badan dan mengekalkan DNA yang sihat. Ia penting dalam penghasilan sel darah merah.
Vitamin B12 (cobalamin) Penting untuk perkembangan dan pertumbuhan badan. Ia juga memainkan peranan dalam penghasilan sel darah, fungsi system saraf dan membantu badan menggunakan asid folik dan karbohidrat.

Kekurangan Vitamin B ni dalam badan boleh menyebabkan anemia, keletihan, kurang selera makan, sakit di bahagian abdomen, tekanan, kebas, dan menjadikan badan kurang kebal kepada kanser. Oleh sebab itu, pengambilan Vitamin B dengan dosage yang tinggi adalah teramat di sarankan untuk mana-mana pesakit kanser. Dah banyak pun hasil kajian telahpun dijalankan untuk mengkaji kaitan antara pengambilan vitamin dengan pertumbuhan beberapa jenis kanser.

Harga Vitamin B Complex Shaklee

Ramai yang komplen kata Vitamin Shaklee ni mahal berbanding Vitamin B Complex di pasaran. Mari kita bandingkan. Retail harga bagi Vitamin B Complex Shaklee adalah RM 52.00 sen untuk sebotol yang mengandungi 120 biji.  Maka sebiji untuk sehari bermaksud hanya RM0.43 sen sebiji, dan sebotol boleh tahan sehingga 4 bulan lamanya. Anda kata mahal? Jenama lain di pasaran contohnya (tak perlu kot sebut di sini), RM25 untuk 30 biji Vitamin B-complex bersamaan dengan RM 0.83 sen. So kalau untuk 4 bulan, anda terpaksa membayar sehingga RM 100.00. Mahal tu sayang. Pergi ke farmasi sendiri dan bandingkan harganya ya? Kalau rasa Shaklee murah, anda boleh hubungi saya di sini. Nak lagi murah lagi? Hubungi saya di sini. Hehe.

Jadual Pengambilan Vitamin B Complex dan Cara Makan

1 biji sehari selepas makan

Masa terbaik makan Vitamin B Complex

Masa terbaik untuk mengambil makanan tambahan Vitamin B kompleks adalah pada masa yang anda rasa  paling mudah untuk anda. Ini supaya pengambilan makanan tambahan ini  menjadi satu tabiat biasa setiap hari. Paling-paling bermanfaat ialah apabila ianya diambil pada masa yang hampir sama setiap hari.

Anyway, consult dietician anda, dan dapat kan khidmat pakar sekiranya terdapat kekeliruan dalam pengambilan-pengambilan Vitamin ni.

Sekiranya anda berminat untuk mendapatkan Vitamin semulajadi Shaklee yang bermutu tinggi, saya adalah wakil pengedar sah anda. Sebarang pertanyaan boleh dibuat dengan menghubungi saya di talian berikut:

 >

Nama: Noreha binti Mahat; ID Shaklee: 1073023; Emel: nur_imtinan09@yahoo.com; Phone: 017-7672250

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...